Translate

6 Ocak 2014 Pazartesi

Kaliteli bir yaşam için “Hayır” diyebilmek



Değişim kendi elinizde




"'HAYIR olmaz, bencillik olur'', '' ben kimseye kolay kolay hayır diyemem'' diyenleri duyar gibi oluyorum, bu itirazın sebebinin nerelere uzandığına, bu HAYIR diyememe gerçeğinin altında nelerin olabileceğine bir bakalım.

-Kendim için ''hayır'', başkalarının isteklerineyse ''evet''
-Benliğime yeteri kadar saygı göstermiyorum.
-Onların isteklerini yerine getirmezsem beni sevmezler.
-Önemli olan onlar, benim bir önemim yok
-İsteklerimin arkasında duramıyorum, esasen tam ne istediğimi de bilmiyorum.

-İlk olarak kendi isteklerime önem verirsem, benim bencil olduğumu düşünürler.
- Hayır dersem bana kızarlar, çocukken hep böyle olmuştu...

Evet demek  bilinç altında yukarıda ki yazaılanlara benzer pek çok inanca bağlıdır. Bu kişiden kişiye değişir ama genelde  gelişim sürecinde öğrenilmiş bir olaydır. Zamanla kişi kendisine olan güvenini, saygısını yitirir ve yaşam amacını gerçekleştiremediği için iç huzursuzluk, mutsuzluk duymaya başlar. Artık '' hayır'' diyememek yani başkalarının isteklerine öncelik tanımak bir alışkanlık haline gelmiştir.

Güzel de, bunu nasıl değiştirebiliriz? İlk olarak altında yatan nedeni bulursanız çok daha süratli bir değişim olur. Bulamazsanız dert etmeyin,  yine de değiştirebilirsiniz.

İstemediğiniz şeyler için hayır demeyi alışkanlık haline getirmelisiniz. Zorlandığınız zamanlarda “Hayır” kelimesini söylemek yerine ben dilini kullanarak aynı anlama gelebilecek şeyler kullanabilirsiniz.

• Yapmak istemediğiniz davranışı  açıklayın. “Benden .......... yapmamı istiyorsun”
• Bu davranışla ilgili kendi  duygularınızı anlatın.
• İstenileni yaparsanız, neleri  hissedeceğinizi, üzerinizde bırakacağı etkiyi açıklamaya çalışın. “.............. yaparsam kendimi mutsuz hissedeceğim, işlerim aksayacak,  bitirmek için çok yorulacağım” veya “......... yaparsam çok huzursuz olacağım” v.b


Nedenlerinizi saydıktan sonra “hayır” demek daha kolay olacaktır. Bazen meşgul olduğunuzu, bazen de o konuda bilginiz olmadığını belirterek bunu yapabilirsiniz.

Unutmayın ki; “hayır” demek karşınızdakini reddetmek anlamında değildir. Sadece o koşullar altında yapamayacağınızı gerekçeleriyle açıklamak demektir.
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder